Direktlänk till inlägg 17 juli 2012

Årets Viktväktare 2009

Av Solfrid - 17 juli 2012 10:46

Tappade 45 kilo på ett år –
kan bli Årets viktväktare
Susanne Josefsson i Skene är nominerad som Årets Viktväktare. 

Hon gick ner 45 kilo på drygt ett år – och håller vikten.


Byxor i storlek 54 räcker nästan till två Susanne numera.

FAKTA

Susannes stopp

Allt är tillåtet att äta enligt Viktväktarna om man håller sig inom angivet points-tal, men Susanne Josefsson har slutat äta:

  • Chips och pizza. ”Det är inte värt det. En pizza innehåller minst 36 points, mitt dagsbehov är 22 points”.
  • Läsk. ”Inte ens barnen dricker läsk varje vecka. Förr köpte vi hem flera flaskor varje fredag”.
  • Fryst pommes frites och potatisklyftor från affären. ”Det blir godare och fettsnålare med egen klyftpotatis om du bara oljar plåten lite”.

Istället för godis

  • Fruktsallad med lightglass.
  • Varma päron med smält After Eight och en klick lättglass.
  • En näve skumgodis om du ”måste” äta godis.
  • En bulle eller kaka till kaffet är okej. ”Förr tog jag av alla sorter – alltid”.

Thailändsk kycklinggryta

4 portioner

700 gram kycklingfiléer

1 tsk olja/margarin

10 champinjoner

3 scharlottenlökar

0,5-1 msk röd currypasta

1,5 dl hönsbuljong

1,5 dl kokosmjölk, max 6 procent

1 burk bambuskott

Salt, peppar

Bryn strimlad kyckling i oljan. Blanda i currypasta och skivade/hackade grönsaker och låt fräsa ett par minuter. Häll på buljong och kokosmjölk. Låt småkoka fem minuter. Lägg i bambuskott och krydda.

Servera med fullkornsris och sallad.

– Nu kan jag se mig själv i spegeln och tycka att jag är fin. Och jag orkar leka med barnen, säger fembarnsmamman.

Den stora viktuppgången började när Susanne Josefsson tvingades sluta arbeta och vara hemma med sin yngsta dotter, som var kroniskt sjuk flera år i sviter efter en svår virussjukdom.
– Jag började tröstäta för att det var jobbigt, konstaterar hon.

När vågen pekade på 127 kilo för två år sedan fick Susanne nog och började på Viktväktarna tillsammans med tre väninnor. De andra föll ifrån en efter en, men Susanne fortsatte – utan några större svårigheter.

Bara roligt 
– Jag gick ner hela tiden så det var bara roligt. Det peppade mig att att se resultat varje vecka, berättar Susanne.

Efter vägningen på tisdagar belönade Susanne sig själv med något gott, exempelvis några bitar skumgodis eller annat som hon var sugen på.
– Det bästa med Viktväktarna är att man behöver inte avstå från något, bara man håller sig inom tillåtet points-tal. Jag skulle inte kunna leva på selleri resten av livet, säger hon.

Första svackan för Susanne blev sedan hon nått sitt mål 82 kilo efter ett år och två månader.
– Jag tappade fokus, och gick upp några kilo.

Ganska snart återfick hon dock motivationen att hålla fast vid sin nya livsstil med hemlagad mat, ofta kyckling och fullkornspasta. Och alltid grönsaker.
– Hela familjen har fått sundare matvanor. När barnen senast åt pizza hade det gått sex månader sedan förra gången. Förut åt vi pizza och hamburgare varje vecka, berättar Susanne.

Hon har också börjat träna på Friskis och Svettis.
– Jag trodde att jag skulle avlida på första passet, hade noll kondition. Nu kör jag fyra–fem intensivpass i veckan. Det har blivit som ett gift.

Susanne tycker att allt har blivit roligare och bättre med en mindre kropp. Humöret är på topp och hon har blivit mer social.

Vågar ha en åsikt 
– Jag har aldrig blivit illa behandlad för att jag varit tjock, men har ändå krympt mig själv för att inte synas och ta plats. Nu vågar jag ha en åsikt och stå för den.

Det har också blivit roligt att handla kläder när hon slipper leta i det begränsade utbudet av storlek 54.
– Nu har jag en massa kläder och till och med flera korta kjolar.

Jag har också gått ner två skostorlekar, och istället för herrskor köper jag numera skor med klack.

Efter plastikoperation av buken i höstas har självkänslan lyfts ytterligare ett snäpp.
– Det kanske till och med blir en bikini i år.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solfrid - 6 november 2012 15:17


Jag trodde att det skulle fungera med att stoppa huvudet i sanden, hålla för öronen så jag inte hörde tankarna.Slutade prata, för då kan man låtsas som att det inte existerar.Men magen sitter ju där ändå, trots allt.Igår fick jag en utmaning av E om ...

Av Solfrid - 25 augusti 2012 08:29


Att vilja jobba med sig själv och sin egen utveckling innebär inte att jag tror, att jag vet allt , kan allt  eller är bäst i någon tävling mot "alla andra"Det innebär helt enkelt att jag tror, vill och jobbar med mitt eget väl mående och utveckling ...

Av Solfrid - 22 augusti 2012 23:17


Jag är inte tjock.... bara lite fluffig        

Av Solfrid - 22 augusti 2012 23:03


Usch va trött jag är..veckan har varit intensiv rent känslomässig och det är många tankar runt rättegången som florerar här i sundsvall.Hoppas att det blir ett slut på det här och att alla frågetecken rätas ut för dom anhöriga och att de som är skyld...

Av Solfrid - 22 augusti 2012 10:57


  En av sommarens sista jordgubbsmellanmål?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<<
Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Vikt

Augusti 2012

18/8 -1,1
11/8 +0,4

2/8 -0,5

 

Juli 2012
-3,0 kg *

Stjärnor och Mål

Mina mål ställer jag till tre kilo i taget.

28/7 - Första tre kilos stjärnan.
 

 

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards